Twarze ludzi oglądających film często mówią więcej o tym, jak odbierane są obrazy na ekranie, niż jakiekolwiek recenzje czy opisy. Reakcje publiczności znajdującej się na widowni oddzielonej od codzienności i świata rzeczywistego, to nieodzowna i istotna część filmów o kinie, by wymienić tylko słynne "Cinema Paradiso" z 1988 roku G. Tornatore czy zbiór etiud filmowych pt. "Każdy ma swoje kino" (Chacun son Cinéma znany również jako Kocham Kino) z 2007 roku.



Chyba najdalej w ukazaniu tego zjawiska posunął się irański reżyser Abbas Kiarostami w swoim filmowym eksperymencie pt. "Shirin" z 20008 roku (Obraz ten był w Polsce wyświetlany na festiwalu Nowe Horyzonty w 2009 roku). Krótki opis: przez cały czas na ekranie widzimy zbliżenia twarzy kobiet oglądających w kinie adaptację XII-wiecznego perskiego poematu "Khosraw i Shirin" (w przedsięwzięciu wzięło udział ponad sto irańskich kobiet zaproszonych przez reżysera oraz Juliette Binoche). Całą emocjonalną stronę tej opowieści oddaje jedynie mimika ich twarzy i reakcje na wyświetlaną historię.
Teledysk do utworu "Polar Rapid" nowo-zelandzkiej grupy 1995 bazuje na opisanym wyżej zjawisku. Jego reżyser, Michael Humphrey od dawna myślał o stworzeniu takiego klipu, który by pokazywał reakcje zwykłych ludzi na wyświetlane im obrazy. A więc chodzi tu o oglądanie ludzi, którzy oglądają coś innego, czego się nie spodziewają. Wybranym osobom (byli to znajomi zespołu a nie wynajęci aktorzy, dzięki czemu koszta produkcji znacząco spadły) puszczano serię krótkich filmików, zawierających różne sceny: od wygłupiających się szczeniaczków po neutralne obrazy, aż do tych szokujących i niesmacznych, zawartych w wyświetlanym na końcu, kurtuazyjnie nazywanym "special video". Był to jeden z częściej przesyłanych filmów w ostatnich latach za pomocą niezastąpionego internetu. Furorę robią nagrania uwieczniające reakcje osób na ten oraz inne (w podobnej konwencji tworzone) filmiki. Skala zjawiska była na tyle duża i powszechna, że doczekała się nawet artykułów w poważnej prasie czy serwisach informacyjnych. Tak więc dzięki teledyskowi do Polar Rapid znów oglądamy ludzi oglądających to wideo. Nie wiem, czy to się w końcu znudzi...
Reżyseria: Michael Humphrey (Mr Falco)
Edycja: Alexandra de Gonzalez
Stylizacja: Lucy Hunt
Rok: 2010
Edycja: Alexandra de Gonzalez
Stylizacja: Lucy Hunt
Rok: 2010
A gdyby ktoś był bardzo ciekaw, który to filmik uczestnicy tego eksperymentu oglądali, to podpowiem, że stał się on m. in. podstawą takiego oto zwrotu: You're walking strangely today, did you try copying jarsquatter last night?
A tak nieco poza tematem, jeden z moich ulubionych zwrotów (a'la przepis na dietę-cud), wykorzystujących wątpliwą popularność innego obrzydlistwa:
I've lost 20 pounds after watching 2girls1cup regularly for a month :)
A tak nieco poza tematem, jeden z moich ulubionych zwrotów (a'la przepis na dietę-cud), wykorzystujących wątpliwą popularność innego obrzydlistwa:
I've lost 20 pounds after watching 2girls1cup regularly for a month :)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz